Blog de Casă: ESCADRILA ALBĂ. 10.000 de suflete salvate de 15 fete cu aripi! Cel mai frumos lucru ce ni s-a întâmplat!
Din 1941 până la 23 august 1944, 15 suflete infinite au cărat răniții români și germani, de pe fronturile celui de-al Doilea Război Mondial către spitalele de campanie. Singure la manșă, fără ajutorul avioanelor de vânătoare, fără niciun incident. Absolvente de ASE, de Litere, de Filozofie, cu mii de ore de zbor fiecare. După 1945, comuniștii le-au prigonit, surghiunindu-le în temnițele lor negre. ”Răsplata” pentru că se înălțau și aterizau purtând o cocardă tricoloră în dreptul inimii: Maria, Stela, Victoria, Eliza, Smaranda, Nadia...
VIRGINIA DUȚESCU!
Prezent! Urcată la ceruri în 1980. Un adevărat as al aviației. În 1948, comuniștii au închis-o în Lagărul de la Mislea, Prahova, deoarece fostul ei soț, căpitanul aviator Constantin ”Coty” Abeles, fugise cu un avion în Turcia, dar și pentru că dorise să ia legătura cu Rezistența anticomunistă din Făgăraș. Eliberată în 1954, urmărită de Securitate până în 1959. După unele surse, ar fi decedat în 1970.
Decorată cu Ordinul ”Virtutea Aeronautică” de război cu spade, clasa ”Crucea de aur” (27 septembrie 1941), ”pentrucă dela începutul campaniei, pe orice vreme și în orice condițiuni, de multe ori expuse la proiectilele inamice, au evacuat, pe calea aerului, răniții gravi din primele linii în zona interioară, salvând vieți scumpe. Activitatea lor s’a exercitat și în folosul aliaților noștri”.
IRINA CIOC ”BURNAIA”!
Prezent! Urcată la ceruri în 1997, la Geneva. Avocată în baroul Ilfov. Prima femeie de la noi din țară care a trecut munții la bordul unui avion. Botezată ”Amelia Earhart de România”. A activat atât în ”Escadrila Albă” cât și în ”Escadrila Bugului”. Urmărită de comuniști, a reușit să fugă, în 1948, în Elveția, unde s-a stabilit.
MARINA ȘTIRBEI!
Prezent! Urcată la ceruri pe 15 iulie 2001, la Bouloc. Este fondatoarea ”Escadrilei Albe”, supranumită ”Prințesa aviației românești”. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial a creat, la moșia de la Dărmănești, un fel de spital, pentru a avea grijă de răniți.
În 1948, soțul său, Constantin Basarab Brâncoveanu este arestat. Martei i se confiscă superbul avion ”ICAR”, plus toate bunurile deținute. Rămasă cu cei doi băieți - Mihai și Constantin – e nevoită să vândă ceea ce ascunsese de comuniști, pentru a putea supraviețui. Martha Bibescu o ajută să fugă din România în 1964, în Anglia. De aici se ascunde în Franța, unde se și stabilește definitiv.
VICTORIA POKOL!
Prezent! Urcată la ceruri în 1950. Prima femeie-pilot din istoria noastră care a obținut brevetul pentru acrobație aeriană acordat de statul francez în 1935. Zbura cu avionul personal. Prigonită de comuniști (n. a. - între 1936 și 1941 fusese funcționară la Legația Germaniei din București), avea să se stingă, grav bolnavă, la numai 47 de ani...
SMARANDA BRAESCU!
Prezent! Urcată la ceruri pe 2 februarie 1948, la Cluj. Efectuează misiuni de recunoaștere, pentru ”Escadrila Albă”, în vara lui 1943. În 1946, în noiembrie, când comuniștii falsifică, grosolan, alegerile, scrie un memoriu către Comisia Aliată de Control. Crede că americanii o vor asculta, dar aceștia predau depeșa direct bolșevicilor! Începe prigoana. E acuzată că face parte și din ”Sumanele Negre”. Luptă, cu arma în mână, prin munți, în Rezistență. Se îmbolnăvește grav. Cancer la sân. E operată, la lumânării, de un suflet uriaș, profesorul Ion I. Gheorghiu. Ultimii trei ani din viață sunt un adevărat calvar. E înmormântată, la Cluj, sub un nume fals, Maria Popescu. Peste ani, prin 1977, osemintele îi sunt strămutate. N-are mormânt sigur. Simbolul României este, și azi, suspendat în eternitate...
VICTORIA COMȘA!
Prezent! Urcată la ceruri în urma accidentului aviatic din 21 iulie 1940, de la Băneasa! Licențiată a Acedemiei de Înalte Studii Comerciale și Industriale. ”Monospar”-ul St-25 nr. 1 nu le-a mai ascultat... A decedat la doar 30 de ani...
MARIA ADAM!
Prezent! Urcată la ceruri în urma accidentului aviatic din 21 iulie 1940, de la Băneasa! A absolvit Școala Civilă de Aviație Sportivă a CFR din Giulești. Se afla la manșa avionului când a acesta a căzut la Băneasa! 31 de ani!
JANA (JEANA) ILIESCU!
Prezent! Urcată la ceruri în urma accidentului aviatic din 21 iulie 1940, de la Băneasa! Ca și Victoria Comșa, licențiată a Academiei de Înalte Studii Comerciale și Industriale. 28 de ani.
MARIA VOITEC!
Prezent! Urcată la ceruri în urma accidentului aviatic din 21 iulie 1940, de la Băneasa! Dorința ei a fost să devină pilot de linie. Era licențiată a Facultății de Litere și Filozofie a Universității București. Decedată la 25 de ani.
ELIZA VULCU!
Prezent! Urcată la ceruri în 1998. A absolvit Școala de Pilotaj din Cluj. A lucrat ca pilot de legătură. În 1946 a demisionat din aviație, în urma unor presiuni. S-a căsătorit și s-a stabilit în Maramureș.
MARIA NICOLAE!
Prezent! Urcată la ceruri în 1988. A demisionat din aviație imediat după dispariția ”Escadrilei Albe”. A început să fie urmărită de Securitate. În 1953, a fost condamnată în același fals proces de spionaj ca și Nadia Russo. A primit 10 ani de închisoare. Unii spun că nu a mai ieșit, niciodată, de acolo, alții că s-a chinuit până în 1988...
STELA HUȚAN PALADE!
Prezent! Urcată la ceruri pe 15 august 2010, la București. Cea mai tânără membră a ”Escadrilei Albe”, nu avea 20 de ani la primul zbor. Considerată a fi sufletul trupei. După cel de-al Doilea Război Mondial s-a căsătorit cu căpitanul Petre Palade. A lucrat 32 de ani la Societatea ”Telefon” din București. A găsit mormântul Elenei Caragiani din Cimitirul ”Bellu” (n. a. – prima aviatoare femeie din România), amplasându-i o elice cu fotografia acesteia, ca simbol funerar. De asemenea, s-a ocupat ca rămășițele colegelor sale (Maria Adam, Jana Iliescu, Maria Voitec și Victoria Comșa), dimpreună cu cele ale instructorului Nicolae Evghenovici, dispăruți în accidentul de la Băneasa, din iulie 1940, să se odihnească într-un osuar, la Cimitirul Militar ”Ghencea”. De asemenea, s-a îngrijit ca o stradă din București să poarte numele Smarandei Brăescu, pe carte o iubise atât de mult...
Târziu, când zăpezile sunt albastre, moșnegi cu bărbi mari și albe, scăpați din tranșeele Primului Război Mondial, povesteau cum tovarășii lor de luptă cădeau chiar lângă ei, cu arma în mână. Dar niciunul nu era mort în sânul companiei. A doua zi, la apelul pe unitate, pentru fiecare camarad trecut la cele sfinte se striga, din toți bojocii, un ”Prezent!” care să fie auzit până sus, acolo unde se avântă vulturii cei pleșuvi...
Surse: ”Historia”, ”Enciclopedia identității românești. Personalități”, ”Escadrila Albă. O istorie subiectivă”, Daniel Focșa