Toma Săvescu i-a fost dascăl la școala din Sărărie, în Iași. L-a învățat a scrie, a ceti, l-a văzut urcând toate treptele scării sociale, a simțit durerea să-l însoțească la locul de veci, apoi s-a stins imediat după aceea. Aici a început Spiru Haret începuturile învățăturii. Liceul l-a făcut la Colegiul ”Sf. Sava” din București. Profesori geniali. S-a lipit mult de cel de matematici, Al. Borănescu. S-a dus la Universitate, tot la științe exacte. Maiorescu, aplecat mai mult spre slove, l-a simțit. S-a zbătut mult și, prin septembrie 1874, i-a făcut rost de o bursă, spre a merge la Paris, la studiu. ”Dorința asta mă frământa de ceva vreme”, avea să spuie tânărul Haret. Licență luată, la matematici, în 1875, acolo, pe mal de Sena. Un an mai târziu, și fizica. Primul român cu astfel de diplome la Sorbona...
Când rușii trecură Prutul, la 12 aprilie 1877, vrea să meargă la răsboiu. Ministrul de Instrucție, Chițu, trimite o telegramă, prin care zice că o astfel de minte luminată trebuie protejată. Protestează: ”O problemă de mecanică cerească e mai importantă decât țara?”, dar nu e lăsat să meargă în tranșee. Teza de doctorat e și mai complicată. Nu stăruim asupra ei: olecuță de Newton, puțin Keppler, un pic de corpuri cerești.
E uns suplinitor la catedra de Mecanică a Facultății de Științe din București în prima zi a lui aprilie, 1878. Merge și predă la Școala de Artilerie și Geniu, la Școala de Poduri. Face atingere cu administrațiunea învățământului: mai întâiu, e membru în Consiliul permanent, apoi inspector general al școalelor. Vede și simte că ceva scârțâie. Face un raport despre starea învățământului secundar: cum se împart materiile și orele pe clase, ce înseamnă cheltuieli bugetare, scrie despre educație și despre patriotism. Totul e prezentat în cele mai mici detalii, uneori expunerile sunt expirmate cu căldură. Asta se petrece în toamna lui 1884. În 1885, la Ministerul Instrucțiunii ajunge Secretar General venerailul domn Sturdza. Știe de Spiru. Trimite după el. Haret urcă de la Inspector la Secretar General. Admite că școala noastră a făcut, în ultimii 60 de ani, progrese, că a ieșit din izolare, dar că mai e mult de lucru. Așa că în 1897, când este chemat ca Ministru al Instrucțiunii, are în geantă reforma învățământului. O modifică pe cea existentă de la 1864. Trebuie spus că mulți se înhămaseră, până atunci, la așa ceva: un P.P. Carp, un Titu Maiorescu, un V. A. Urechia. Toți eșuaseră...
”Pentru Haret trebuie să facem tot ce putem!”
Luptă și pentru activitățile extrașcolare. Naște cercuri culturale – înainte de 1900!!! -, șezători sătești, conferințe. Pune elevii cu talent să scrie la ”Albina”, la broșurile societății ”Steaua”. Colegii de Guvern îl observă. Gheorge Adamencu povestea că în vremea marilor economii din 1901-1904, cu ocazia unor sporuri bugetare propuse de Haret, cei care trebuiau să facă rost de bani prinseră a sălta din umeri. Atunci, pe holurile ministerelor începu a se auzi: ”Pentru Haret trebuie să facem tot ce putem!”. Așa că a tăiat de la ministerul unde era titular ca să îndeplinească cererea domnului Spiru...
”Omul acesta era devotat cu totul școlii”, avea să-și amintească marele Take Ionescu. ”Un adevărat apostol, dar fără să facă, vreodată, caz de apostolatul său”, după cum completa Vasile Băncilă.
Într-un guvern măcinat de intrigi și de uri, Haret era respectat de toată lumea. Liberalii se bucurau că au printre ei un asemenea om: de fiecare dată când se coceau bugetele, matematica sa era o adevărată binefacere. Dar vremurile erau tulburi, oamenii din conducerea învățământului se succedau cu repeziciune. Haret a prins trei mandate: între 31 martie 1897 și 11 aprilie 1899; între 14 februarie 1901 și 22 decembrie 1904 și între 12 martie 1907 și 29 decembrie 1910. La fiecare nouă numire – zice legenda – Regele Carol I se uita țintă la Prim-Ministru și îi zicea: ”Schimbi pe cine vrei, cum vrei! Dar la Educațiunie mi-l lași pe Spiru Haret. Acolo e viitorul țării și nu ne jucăm!”
Într-o circulară emisă pe 4 iulie 1898, Spiru Haret arată că-și dorește mult ca ”oina să devină sportul nostru național”. Militează pentru triunghiul tineret-sport-educație. Introduce viitorul sport național ca disciplină obligatorie, în școlile de toate gradele: ”Oina poate aduce o viață nouă în școala română, fiind un admirabil mijloc de educație fizică, adevăratul tip de joc sportiv românesc”. Puțină vreme mai apoi, pe 9 mai 1899, la București are loc primul campionat național de oină, câștigat de echipa Liceului ”Nicolae Bălcescu” din Brăila.
Nu făcea minuni. Aplica ceea ce se găsea la alții, în arsenalul vremii. Învățătorii cei năpăstuiți, de prin satele uitate de lume, îi scriau. Le răspundea tuturor, termina cu ”Al dumitale devotat”…, iar dascălii îl simțeau aproape.
”Nu vreau să fiu, domnilor, un fel de Dalai Lama de care să nu se poată apropia nimeni și nimeni dintre dascăli să nu-i poată vedea fața. Concepțiunea mea, domnilor, e alta: eu cred că ministrul, oricare ministru, este dator să fie în cea mai aproape atigere cu toți cei pe care este chemat să-I administreze. Să le dea îndemnuri și să le dea sfaturi; să le dea învățăminte, să-I certe atunci când ei greșesc. Eu așa fac! Este o muncă foarte mare”.
Spiru Haret, 4 decembrie 1903, în Camera Deputaților
Nu scria, niciodată, pentru posteritate, ci pentru clipa de viață ce trebuia trăită. ”Haret este o dovadă de ce poate să facă un om când se acordă cu vremea sa, când știe să se distanțeze de ea prin ideal și când are instituția și instinctul metodei adevărate”, mai spunea același Băncilă. Ridica numărul anilor de studiu de la cinci la șase, schimba programele. Era direct: ”Învățământul trebuie să fie practic pentru viață, potrivit nevoilor noastre social-economice, precum și aspirațiilor noastre naționale”.